جایگاه صنایع دستی ایران در جهان

تولیدکننده انواع سفال وسرامیک تزئینی

 

جایگاه صنایع دستی ایران در جهان

جایگاه صنایع دستی ایران در جهان

تولیدکننده انواع سفال وسرامیک تزئینی

نزدیک به دو میلیون صنعت­گر و هنرمند صنایع‌دستی در کشور در حال فعالیت هستند و از تولید و فروش صنایع دستی امرار معاش می­کنند لذا با کاهش واسطه­گری در این بخش و در نتیجه کاهش قیمت صنایع دستی می­توان این کالا را در سبد خرید همه اقشار قرار داد و بازار فروش و درآمد فعالان عرصه صنایع دستی را رونق بخشید.

جایگاه صنایع دستی ایران در جهان

تولیدکننده انواع سفال وسرامیک تزئینی

تنوع صنایع دستی ایرانی
بالغ بر 370 نوع صنایع دستی در کشور وجود دارد و ایران جزء 8 کشور اول تولیدکننده صنایع دستی در جهان است البته هنوز به جایگاه اصلی صادرات نرسیدیم. گستردگی تنوع و کیفیت محصولات صنایع دستی ایران موجب شد این صنایع مورد پسند تمام دنیا قرار گیرد. تهران، همدان و اصفهان بیشترین کالاهای صنایع‌ دستی را بر اساس ارزش در سال ۹۱ صادر کرده‌اند.

صادرات صنایع دستی

جایگاه ایران در صادرات صنایع دستی
در حال حاضر ایران در زمینه صادرات صنایع دستی با تمام معضلات و مشکلات خود جزو سه رتبه برتر در جهان قرار دارد. هند و چین با صادرات رسمی حدود 5 میلیارد دلار در سال به عنوان رتبه اول و دوم جهان هستند.

با وجود آنکه ایران از رشته­های متنوع و متعدد صنایع دستی برخوردار است، اما هم­چنان رتبه های اول و دوم بازار جهانی صنایع دستی را به چین و هند واگذار کرده و هم­چنان تولید کنندگان ایرانی با مشکلات عدیده­ای از کمبود مواد اولیه تا نبود چتر حمایتی رنج می­برند.

جایگاه صنایع دستی ایران در جهان

 

سهم صنایع دستی از تولید ناخالص ملی
سهم 9/2 درصدی صنایع دستی از تولید ناخالص ملی ایران، رقم چندانی نیست که بتوان از آن به عنوان دستاورد قابل توجه یاد کرد. اما آنچه اهمیت دارد، برنامه­ای است که باید برای آینده صنایع دستی طرح ریزی کرد تا کشورمان با برخورداری از 370 رشته زنده صنایع دستی همچنان در رتبه سوم جهان باقی نماند و به سهم شایسته خود از این بازار کوچک اما پر درآمد دست یابد. از آنجایی که صنایع‌دستی از قبیل فرش و ظروف سفالی، می­تواند قابلیت بالایی در جذب گردش­گر داشته باشد، اطلاع‌رسانی گسترده بین المللی در این حوزه می­تواند کمک شایانی به توسعه صنعت گردشگری کشور نیز باشد.

 

تماس باپشتیبانی:09216163824